آپوتل

ParacetamolApotel®

دسته دارویی: ضد درد ، ضد تب

شکل دارویی: آمپول تزریقی محتوی 1 گرم پاراستامول در 6.7 میلی لیتر محلول تزریقی

مکانیسم اثر:  جلوگیری از ترشح پروستاگلندین ها در CNS ، کاهش اثرات ضد التهابی محیطی، کاهش تب با اثر مستقیم روی مرکز کنترل دما در هیپوتالاموس

موارد مصرف:

  • تسکین موقتی درد های خفیف تا متوسط ، خصوصا بعد از اعمال جراحی
  • درمان سریع الاثر تب
  • تسکین اورژانسی هیپرترمی و درد وقتی تجویز اشکال داروئی دیگر، ممکن نباشد.

 

موارد توجه:

  • در افراد با نارسائی کبدی و کلیوی با احتیاط مصرف شود.
  • در افراد الکلیسم ، دچار سوء تغذیه و دهیدراته با احتیاط مصرف شود.
  • در افراد حساس به پاراستامول منع مصرف دارد.
  • در افراد با نارسائی کبدی حاد منع مصرف دارد.
  • دوزهای بالاتر از میزان تجویز باعث ایجاد مسمومیت و صدمات جدی به کبد می شود. اولین علائم مسمومیت 2 یا 4 تا 6 روز بعد از تجویز مشاهده می شود.بعد از مشاهده علائم مسمومیت باید آنتی دوت تراپی سریع انجام شود.

 

دوز مصرف:

هر آمپول پاراستامول قبل از تزریق حتما باید با 100 میلی لیتر از محلول سدیم کلراید 0.9% تزریقی مخلوط گردد و سپس به صورت وریدی انفوزیون شود. بین هر دو تزریق نیز باید 4 ساعت فاصله زمانی باشد.

بزرگسالان با وزن بالای 50 کیلوگرم: 1 گرم پاراستامول 4 بار در روز هر آمپول در 100 میلی لیتر از محلول نرمال سالین تزریقی مخلوط گردد حداقل باید بین هر دو تزریق 4 ساعت فاصله زمانی باشد و دوز روزانه پاراستامول نباید از 4 گرم تجاوز نماید.

بزرگسالان باوزن کمتر از 50و کودکان بیشتر از 33 کیلوگرم( حدود 11 ساله): 15 میلی گرم پاراستامول به ازاء هر کیلو وزن بدن در هر نوبت و 4 بار در روز . در صورت اختلاط محتویات یک آمپول در 100 سی سی سرم سدیم کلراید 0.9% ، معادل با 1.5 میلی لیتر از محلول حاصله به ازاء هر کیلو وزن بدن. دوز روزانه نباید از  kg/mg 60   ( تقریبا معادل 3 گرم پاراستامول) تجاوز نماید.

کودکان با وزن 10 تا 33 کیلو گرم (1 تا 11 ساله): kg/mg 15 وزن بدن 4 بار در روز . در صورت اختلاط محتویات یک آمپول در 100 سی سی سرم سدیم کلراید 0.9% ، معادل با 1.5 میلی لیتر از محلول حاصله به ازاء هر کیلو وزن بدن.  ماکزیمم میزان مصرفی در طول یک روز نباید از kg/mg 60   ( تقریبا معادل 2 گرم پاراستامول) تجاوز نماید.

نوزادان با وزن کمتر از 10 کیلو گرم ( زیر یک سال): 7.5 میلی گرم پاراستامول به ازاء هر کیلو وزن بدن در هر نوبت و 4 بار در روز . در صورت اختلاط محتویات یک آمپول در 100 سی سی سرم سدیم کلراید 0.9% ، معادل با 0.75میلی لیتر از محلول حاصله به ازاء هر کیلو وزن بدن. دوز روزانه نباید از  kg/mg 30   تجاوز نماید.

در افراد با نارسائی کلیوی حاد: در این بیماران با کلیرانس  کراتین کمتر ازmin/ml 30  باید فاصله بین دو تزریق تا 6 ساعت افزایش یابد.

محلول تزریقی باید در زمان بیشتر از 15 دقیقه انفوزیون گردد.

 مسمومیت دارو: درصد ابتلا به مسمومیت در افراد مسن ، کودکان ،  بیماران مبتلا به نارسائی کبدی، الکلیسم ،  سوء تغذیه ، بیمارانی که القاء کننده های آنزیم مصرف می کنند، بیشتر است.

 

علائم مسمومیت معمولا بعد از 24 ساعت  آغاز می شود و شامل: تهوع ، استفراغ ، بی اشتهائی ، رنگ پریدگی و درد شکمی. تجویز آنتی دوت  ان- استیل سیستئین به صورت خوراکی یا وریدی ، بسته به میزان مسمومیت، به فواصل زمانی 10 ساعت انجام می شود.

عوارض جانبی:

گمتر شایع: کاهش فشار خون ، تنگی نفس، افزایش سطح ترانس آمیناز

به ندرت: ازدیاد حساسیت ( راش پوستی تا ایجاد شوک آنافیلاکتیک)، ترومبوسیتوپنی ، خونریزی بینی و لثه

 

تداخلات:

پروبنسید: در صورت مصرف همزمان بایستی دوز پاراستامول کاهش یابد.

سالیسیلامید: باعث کاهش سرعت کلیرانس پاراستامول می شود.

داروهای القاءکننده آنزیم ها با احتیاط مصرف شود.

 

مصرف در حاملگی و شیردهی: در حاملگی ج‍زء گروهB و باید کاملا با تجویز و تحت نظر پزشک معالج انجام گیرد. در شیر ترشح می شود.

 

نکات قابل توصیه: در صورتی که مصرف دارو فراموش شد و زمان مصرف دوز بعدی رسید ، لازم به دو برابر کردن میزان مصرف نمی باشد.